Déclaration de M. Benjamin Haddad, ministre délégué, chargé de l'Europe, sur le budget européen, l'État de droit dans l'espace numérique, la défense européenne et la PAC, à Bruxelles le 17 novembre 2025.

Prononcé le

Intervenant(s) : 

Circonstance : Arrivée au Conseil Affaires générales

Texte intégral

Benjamin HADDAD : Bonjour. Je suis ici au Conseil des affaires générales. Nous allons notamment évoquer les débats sur le prochain cadre financier pluriannuel. Ce sera l'occasion de rappeler les positions de la France : nous avons besoin d'un budget européen ambitieux pour faire face aux nombreux défis que connaît aujourd'hui notre continent, qu'il s'agisse du réarmement du continent, de l'investissement dans la compétitivité et l'innovation de l'Union européenne, ou bien sûr des politiques traditionnelles qui sont au cœur de notre marché commun, comme l'agriculture ou encore la cohésion.

Sur l'agriculture, ce sera l'occasion de rappeler nos positions. La politique agricole commune, c'est la garantie de la souveraineté alimentaire de notre continent et du revenu de nos agriculteurs. C'est pour cela que nous nous battons avec ma collègue Annie GENEVARD, qui est aussi à Bruxelles aujourd'hui, pour maintenir la spécificité de la PAC, éviter les distorsions de concurrence et empêcher une forme de renationalisation de l'agriculture. Et bien sûr, nous nous battons pour les montants destinés à nos agriculteurs, à la fois pour assurer leurs revenus, pour accompagner l'installation des nouvelles générations, et pour permettre les investissements nécessaires face aux défis comme le réchauffement climatique.

Il y a eu des premières propositions de la Commission européenne ces derniers jours, qui constituent un premier élément de réponse, mais il faudra aller plus loin. Donc nous continuerons à nous battre pour la politique agricole commune.

Enfin, comme j'ai eu l'occasion de le rappeler ce matin lors d'un petit-déjeuner avec mes collègues, il sera nécessaire pour l'Union européenne de se doter de ressources propres. Le budget de l'UE ne peut pas reposer uniquement sur les contributions nationales. Ces ressources propres devront aussi permettre à l'Union de se protéger : je pense par exemple au mécanisme d'ajustement carbone aux frontières ou encore à la taxe sur les petits colis, ce sont des débats majeurs en ce moment.

Nous aurons aussi l'occasion d'évoquer le bouclier démocratique, et là aussi nous avons une ambition forte. L'UE doit utiliser ses instruments pour faire respecter l'État de droit dans l'espace numérique : lutte contre les ingérences, contre la désinformation, contre la manipulation des algorithmes. Cela passe d'abord par le Digital Services Act, le DSA ; il ne faut pas être timide lorsqu'on l'utilise, en particulier lorsqu'on voit aujourd'hui de grandes plateformes comme Shein contourner nos règles pour importer des produits pourtant illégaux dans le marché commun. C'est pourquoi la France a demandé à la Commission européenne de faire un usage rapide de ses instruments, à la fois via les enquêtes et via les sanctions lorsqu'elles sont appropriées, contre des plateformes comme Shein. C'est aussi pour cela que nous veillerons à renforcer les médias européens : je pense par exemple à l'européanisation de la chaîne Arte ou encore à Deutsche Welle. Ce sera l'occasion d'en parler aujourd'hui.

Enfin, un point sur l'ordre du jour du prochain Conseil européen. Nous reviendrons sur la nécessité, je le disais tout à l'heure dans le cadre du CFP, d'investir dans notre défense commune et dans la coopération entre les industries de défense. Je le dis alors qu'aujourd'hui le président ZELENSY est à Paris pour renforcer la coopération entre l'industrie de défense française et l'industrie de défense ukrainienne, ce qui est nécessaire pour la sécurité de notre continent. Nous continuerons également à travailler à la maîtrise de nos frontières extérieures et à la lutte contre l'immigration illégale avec, par exemple, la mise en œuvre du Pacte sur la migration et de la réforme du règlement Retour, ainsi qu'à la poursuite de l'agenda de simplification et de compétitivité, qui doit s'accélérer. Tous ces sujets seront bien sûr à l'ordre du jour du prochain Conseil européen.


Question : Le Parlement est vraiment monté au créneau ces dernières semaines sur le CFP. Il a menacé de rejeter la proposition, et on a vu comment la Commission a répondu. Craignez-vous que les négociations soient encore plus compliquées que d'habitude, avec un Parlement qui s'inscrit dans un rapport de force plus dur ?

Benjamin HADDAD : Je crois que les parlementaires sont dans leur rôle. Ils ont des exigences, c'est normal. Nous en avons aussi : je voulais rappeler le maintien de la spécificité de la PAC et des montants pour nos agriculteurs, le soutien à la compétitivité, à la défense de notre continent européen. Nous savons que la négociation va être intense, chacun va se faire entendre, et je serai d'ailleurs présent lors des prochaines sessions plénières du Parlement européen pour rencontrer les parlementaires et échanger.
J'ai vu dans leur courrier des points sur lesquels nous sommes en phase, en convergence, notamment sur le maintien de la PAC. La Commission a apporté plusieurs réponses qui vont, je pense, dans la bonne direction. Mais il faut aller plus loin, et nous le ferons avec nos partenaires des États membres et avec les parlementaires.

Question : Plus loin, c'est-à-dire sur la PAC ?

Benjamin HADDAD : Je le disais : nous devons y retrouver les montants. Les montants, c'est absolument fondamental pour les revenus de nos agriculteurs, pour l'aide à l'installation, pour faire face à la concurrence déloyale. De quoi parle-t-on, fondamentalement ? À un moment où l'on voit les pressions commerciales, où l'on voit la nécessité pour l'Union européenne d'assurer son autonomie stratégique et sa souveraineté alimentaire, la PAC contribue à réduire nos dépendances. C'est pour cela que nous avons besoin d'une PAC ambitieuse.

Question : Minister, I'm from Georgia. We've seen the enlargement package regarding Georgia that was sent in. We also see new repressive laws and repressive actions against civil society. How do you assess recent developments in Georgia, and how do you see Georgia's European integration in this context ? What would be your main message to the Georgian people today ?

Benjamin HADDAD : You know, I think the Commission's communication on the enlargement package was very clear regarding Georgia : it stated that the behaviour of Georgian Dream, the repression against the opposition, against protesters, against civil society figures or independent journalists, is cutting the country off from its European path. We regret this, because I know that a large majority of the Georgian population supports the European path. It is a deep aspiration, one that France and other European countries support.

But unfortunately, what has been happening over the last year, from the election to the illiberal drift we have seen in recent months, is taking the country further away from this European path. So we call on Georgian Dream to completely change its position, to engage in a constructive dialogue with the opposition, to start working on new elections, and to free political opponents, journalists and civil society figures. This is the only way the country can return to its European aspirations ; otherwise, the process will remain frozen.

Question : On enlargement for the next European Council, could you please tell us if the opening of the negotiation clusters with Moldova and Ukraine is going to be on the agenda of the next European Council ?

Benjamin HADDAD : You know, we have always said that enlargement must be merit-based. It is based on reforms, on the rule of law, on markets, on the justice system. And what the Commission's communication makes clear is that both Ukraine and Moldova have done the work required to qualify for the opening of the first clusters. This is why France supports opening these talks with Moldova and Ukraine.
I regret that, because of bilateral issues with Hungary, this is currently blocked. I think the Ukrainian authorities have engaged in good faith in dialogue with Hungary regarding the Hungarian minority. I know I have had this conversation many times with my counterpart Taras KACHKA, who has been to Budapest and made proposals. So I really think now is the time to move forward. At the very least, we will support doing all the technical work, all the informal work necessary to continue along the path of reform, because reforms are important with or without the formal process, I would say. So it is important to continue them. We are there to accompany and support these countries as they carry out these reforms. But it is time to open this cluster for them.

Question : Sur la PAC, vous parliez des montants insuffisants. La France souhaite-t-elle que la PAC sorte du fonds unique ?

Benjamin HADDAD : Vous savez, fondamentalement, ce que nous souhaitons, c'est préserver la spécificité de la PAC et les montants dont nos agriculteurs ont besoin. Il y a aujourd'hui un débat sur l'architecture du CFP. Que nous mettions la modernisation, la flexibilité du budget européen, nous n'y sommes pas opposés. La question, c'est de savoir comment donner la visibilité nécessaire à nos agriculteurs. Ce sera vraiment notre objectif dans ces négociations.

Question : Minister, today you and your colleagues will discuss preparations for the December European Council, and one of the topics is enlargement and strategic perspectives. What do you think, not only about Ukraine, but also about other candidate countries, for example Georgia ?

Benjamin HADDAD : One first point is that enlargement is a geopolitical necessity for the stability and security of our continent. It is also an opportunity for Europe to deepen and enlarge its single market in terms of economic growth. It must be merit-based, which means these countries have very demanding reforms to undertake, whether in strengthening the rule of law, ensuring the independence of the judiciary and the media, guaranteeing free and fair elections, and so on.
We see countries moving in the right direction, from the Western Balkans to Moldova and Ukraine, they are tackling these reforms. And as long as they do the work, we of course support them moving forward. On Georgia, as I just mentioned to one of your colleagues, it is very unfortunate to see that the current behaviour of Georgian Dream, what happened in last year's elections, the repression, against the opposition, against civil society, against independent media, is cutting Georgia off from its European path. And I believe this is a path supported by a vast majority of the Georgian population. We support the European aspiration of the Georgian people, but unfortunately Georgian Dream is currently taking the country away from that path.
We call on the authorities to engage in a constructive and inclusive dialogue with the opposition, to free people from civil society, from independent media, from NGOs, so that democratic debate can flourish again in Georgia. That will be the only way for Georgia to reconnect with its European aspiration. But unfortunately, for now, the process is frozen because of what Georgian Dream is doing.

Question : And one more thing about the visa-free suspension mechanism. Are you going to discuss it regarding Georgia, and if yes, would you endorse applying it to Georgia in the future ?

Benjamin HADDAD : You know, as I said, if Georgian Dream continues on this path, unfortunately it will lead to measures that will push Georgia even further away from Europe.

Question : On the situation in Ukraine, Minister : how are you going to guarantee the financing that Ukraine needs in the long run, taking into consideration that Belgium is really not interested in allowing this to happen ? How are you going to convince them ? Are you able to guarantee these large financial needs ?

Benjamin HADDAD : Look, first of all, the security of Ukraine is the security of all Europeans. Ukraine is on the front line of the defence of European democracies against Russian aggression and the Russian threat. This is why it is important to provide long-term visibility to Ukraine, for both its military and its economic needs.
This is why we have been working with the Commission and our partners at the European Council on the proposal to use Russian frozen assets to fund Ukraine, especially Ukraine's military needs, with a few strict conditions that President MACRON laid out at the last European Council. One of these conditions is that the scheme must comply with international law. That means it is not a confiscation of the frozen assets, but we can use them as an advance on Russian reparations and this is in line with international law.

Second, this must be guaranteed by the EU budget, and we must also work with the other G7 members on the financial guarantee. It is a very large exposure, as we know. This is what leads some of our partners, like Belgium, to be worried, and we understand and hear that. This is why we need to work on the financial exposure. This is what we are doing, for example, with the ERA loan based on the windfall profits of the frozen assets : we work with other G7 members to be able to guarantee it. So we need financial guarantees from Member States, from the MFF and from G7 countries.

And finally, this needs to come with a strict principle of European preference, meaning that if we put this reparation loan in place, it must also support acquisition and procurement within the European defence industry, and strong cooperation between the European defence industry and the Ukrainian defence industry. I think you can see a lot of this in the Commission proposal. We are ready to move forward with our partners. We are open to working with partners like Belgium and others to really define and be very clear about what we need from this proposal. But these are really the key conditions that we have set out to be able to move forward.
I would add that it is very important for Ukrainians to have visibility for at least the next two to three years, which is what this proposal would ensure, to be able to defend themselves, because it is the security of Europe that is at stake.


Source https://ue.delegfrance.org, le 19 novembre 2025